torsdag 14. september 2017

Hva er en moderne familie?


En moderne familie av Helga Flatland, Aschehoug, 2017

Jeg hørte nylig en historie om et tysk ektepar i 90-åra som skulle skilles. Hvorfor akkurat nå? Jo, de hadde bestemt seg for å holde sammen så lenge ungene levde.….
Jeg lo godt av den historien, men da jeg leste Helga Flatlands En moderne familie gikk det opp for meg hvor viktige foreldrene faktisk er for oss, selv lenge etter at vi selv har blitt voksne.

I romanen møter vi søsknene Liv, Ellen og Håkon. Storfamilien er samlet på ferie i Italia for å feire farens     70-årsdag og nyheten om at foreldrene skal skilles kommer som et sjokk. Bruddet rammer de voksne barna hardere enn de hadde forventet, men på ulike måter. 
Tanken på at foreldrene som alltid har representert noe sterkt, trygt og stabilt og er selve grunnmuren i livene deres skal gå fra hverandre gjør noe med de alle. 
Kan en knipse bort 40 års ekteskap?  


Med varme og humor skildrer Flatland vanlige mennesker som lever sine liv med alle små og store gleder og utfordringer som livet har å by på. De gjenkjennende og troverdige karakterene i historien fikk meg til leve meg inn i livene deres, bli glad i dem, bry meg, nikke gjenkjennende, humre og sukke oppgitt. 

En moderne familie er en historie om en familie som var i tankene mine lenge etter at jeg hadde lest boka ferdig.

Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar