torsdag 16. mars 2017

Egalias gale verden

Egalias døtre av Gerd Brantenberg.
Pax forlag, 1977


Med kvinnedagen vel overstått har jeg lyst til å slå et slag for klassikeren Egalias døtre.

Det er ikke lett å være mann i fantasilandet Egalia for her er det kvinnene som hersker. Mennene er husfedre, de føner skjegget og steller hjem og barn mens de handlekraftige damene er ute i jobb. Mange jobber som sjøkvinner, de har tatoveringer av vakre mannfolk oppover armene, skipene har guttenavn og selvfølgelig mannlige gallionsfigurer.

Jeg er verken mannehater eller kvinneforkjemper, men må innrømme at boka er både tankevekkende og herlig befriende, for i Egalia er mye snudd på hodet. Uttrykk som «dam» i stedet for «man» blir konsekvent brukt, ellers florerer det med uttrykk som «å kvinne seg opp», «i kvinns minne», «frue min hatt» og «25-damsorkester».
Boka kan være i overkant våsete og sexfiksert, men det har seg slik at damene i Egalia har sine behov som gjør at de unge guttene må være svært forsiktige. De kan ikke gå ut alene etter mørkets frembrudd, for i buskene lurer det både overfallskvinner og grisedamer, og de opptrer gjerne i gjenger.

Jeg kan røpe at mennene til slutt blir lei av undertrykkingen, og det ender med manneopprør i landet.

En annerledes og humoristiske roman jeg ønsker å anbefale til både kvinner og menn.

Romanen finnes også som lydbok

Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar