torsdag 24. november 2016

En nervepirrende og altoppslukende roman fra Renberg

Du er så lys av Tore Renberg. Forlaget oktober, 2016

Det skjer noe med meg når jeg leser eller lytter til Renbergs bøker, de virker så troverdige, og jeg blir sugd inn i historien og tar meg selv i å holde pusten.

I Du er så lys blir vi kjent med det ordinære ekteparet Vibeke og Jørgen og de to sønnene deres.
En vårdag flytter det inn en ny familie i nabohuset. Den nye naboen Steinar tar alle med storm; en veltrent, utadvendt lege som sjarmerer hele familien i senk med sitt vinnende vesen. Likevel føler Vibeke og Jørgen at noe ikke er som det skal. Er det for at kona Liv Merete og sønnen Magnus forsvinner i bakgrunnen mens han tar all plassen? Eller er det noe annet?

Steinar blir med Jørgen på en fotballtur til London, og Jørgens følelse av at ting ikke stemmer forsterker seg, likevel klarer han ikke å sette fingeren på hva det kan være.

En dag blir yngstesønnen Eyolf spurt om han vil bli med på hyttetur med de nye naboene, de lar han dra, med angrer straks. Steinars kone har levert husets nøkkel til Vibeke. Ønsker hun at de skal gå inn i huset? Er det noe hun prøver å fortelle? 

Det eneste som står i hodet på meg er  "Hent hjem den ungen, nå!" Det knyter seg i magen, men Renberg holder meg på pinebenken til siste slutt.

Romanen følger de to familiene i de syv månedene de rakk å tilbringe med hverandre.

Boka er nominert til Bokhandlerprisen 2016.

Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar