torsdag 29. september 2016

En vakker bok livet.


Svenske gummistøvler av Henning Mankell. 

«Det var høst, snart vinter. En natt skulle isen langsomt begynne å legge seg over havet. Det var den første gangen denne høsten jeg hadde hatt på meg strømper da jeg krøp til sengs. Kulden tok sitt første spenntak»

Ikke mange timene senere står den pensjonerte legen Fredrik Welin på brygga med to venstrestøvler av merket Tretorn og ei svart regnjakke mens han hjelpeløs ser på at barndomshjemmet og alt han eier brenner ned. Han flytter inn i datterens campingvogn, og prøver så godt han kan å komme seg igjen etter brannen, men det er tungt. Welin er ensom, har kun sporadisk kontakt med datteren sin, og kjenner alderen tynge. På toppen av det hele blir han mistenkt for å ha tent på sitt eget hus.

Dette er Mankells siste bok, forfatteren skrev ferdig romanen bare noen få måneder før han døde, og dette gjør historien ekstra vemodig. Romanen bærer preg av sykdom og død, men det er likevel ingen trist og nedstemt bok. Etter hvert som vinteren slipper taket og våren nærmer seg ser livet med ett lysere ut for pensjonisten.

Boka tar både livet og døden på alvor, den har en spennende og underholdende historie som fikk meg i en stemning som gjorde at jeg ikke ønsket at den skulle skal ta slutt.

Romanen er egentlig en frittstående fortsettelse av Italienske sko, men kan fint leses for seg selv.

Boka finnes også på lydbok, lest av den utflyttede rendølen Ola Otnes.


Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar