torsdag 9. juni 2016

Boyne med ny bok om et evig aktuelt tema

Gutten på toppen av fjellet, av John Boyne

"Denne historien vil det ta tid å fortelle", sa Pierrot til meg, "og når du får høre den, vil du kanskje se ned på meg, du vil kanskje til og med få lyst til å drepe meg, men jeg skal fortelle deg den, og du kan gjøre hva du vil med den. Kanskje vil du skrive om det. Eller kanskje du tenker at det er best den blir gjemt."

Etter ti år er John Boyne tilbake med en bok på høyde med Gutten i den stripete pyjamasen. Også denne boken handler om en ung gutts liv under andre verdenskrig.

Året er 1936. Den syv år gamle Pierrot Fischer mister begge foreldre sine og må flytte fra hjemmet sitt i Paris. Han begynner et nytt liv hos tanten Beatrix, hun er hushjelp på et landsted høyt oppe i de tyske fjellene, og stedet er Berghof, Adolf Hitlers hjemsted. Pierrot savner Paris, men det tar ikke lang tid før han tilpasser seg sitt nye liv. Hitler tar Pierrot under sine vinger og snart forvandles han til et sterkt patriotisk medlem av Hitlerjugend.

Historien er urovekkende realistisk, og den hang i meg lenge etter at jeg var ferdig med boka. Det er en tankevekkende fortelling om hvor tiltrekkende makt kan være og hvor lett påvirkelige unge mennesker kan være. Boka er egentlig skrevet for ungdom, men passer også utmerket for oss voksne.

Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar