torsdag 21. april 2016

Lykkejaget


Mannen som ville bli lykkelig av Laurent Gounelle
Aschehoug, 2016
Jaget etter lykken er noe som preger vår tid. Vi har alt, men mange er ulykkelige. Men hva er lykke for deg? Er det riktig at du er din egen lykkes smed? Er det riktig «å gå over lik» for selv å oppnå egen lykke? Er det riktig at om du bare tenker nok på det du ønsker deg, så får du det? Teoriene er mange og av ymse karakter.
Laurent Gounelle er en fransk økonom som i sin tid ikke fant en dypere betydning av det å drive med økonomi. Spørsmålet om hva som har grunnleggende verdi i livet, var mye mer interessant for han. Han skriftet retning, og humaniora og mellommenneskelige relasjoner ble hans nye fag.   Etter å ha opplevd en dyp tragedie begynte han å skrive. I 2008 kom boka «Mannen som ville bli lykkelig» ut i Frankrike. Siden har den blitt solgt i 30 land.
Boken handler om Julian som er en ung mann med egentlig få bekymringer i livet. Han har det bra, men han er likevel ikke lykkelig. På ferie på Bali må han bare oppsøke den gamle vismannen Samtyang før han drar hjem. Gjennom samtaler tar Samtyang han med på en mental reise gjennom erfaring og klokskap. Julian får oppgaver av vismannen. Noen av oppgavene er nokså meningsløse, synes Julian, og han havner også i rett pinlige situasjoner som følge av dette. Og det er oppgaver han ikke ser noe poeng i å gjøre noe med. Alt dette for angivelig å finne svaret på hva slags liv han skal leve som samsvarer med drømmene han bærer på. Og Julian han finner et svar, men ikke på den måten han forventet seg.
Fra boken:
     - Hva er det som mangler i livet ditt? Du er frisk som en fisk. Så hva er i veien? Jobben? Kjærligheten? Familien?
Spørsmålet var direkte, og han så rett på meg uten å gi meg en eneste fluktmulighet. (…) Jeg følte meg forpliktet til å svare, avsløre meg for en mann som hadde vært komplett ukjent for meg inntil for en time siden.
     - Jeg vet ikke, jo, jeg kunne vel kanskje ha vært litt lykkeligere, men sånn er det vel for alle.
     - Jeg ber deg ikke om å svare for alle andre, men for deg selv, sa han rolig.

Anbefalt av Ellen Vibeke Solli Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar