torsdag 17. mars 2016

Blodfersk krim fra Island

Tittel: DNA 
Forfatter: Yrsa Sigurdardottir
Forlag: Kagge
År: 2016

DNA er første bok i en blodfersk ny serie fra den islandske krimdronningen Yrsa Sigurdardottir. Hun skriver ikke for lettskremte, og jeg skal medgi at hun skremte vettet av meg i sin forrige serie fra Sagaøya. Uhyggestemningen i DNA setter kloa i deg, og avslutningen er svært overraskende.  DNA ble kåret til Islands beste krimroman da den kom ut i 2014.

Boka starter med et tilbakeblikk til 1987, da tre barn blir tatt ut fra sitt hjem og adoptert bort. Deretter befinner vi oss i nåtid og historien forløper videre kronologisk. Det beskrives hvordan en ung kvinne blir funnet brutalt myrdet i sitt eget hjem i Reykjavik. Det eneste vitnet er hennes sju år gamle datter. Når enda en kvinne blir drept på bestialsk vis kort tid etterpå, står politiet uten andre spor enn mistanken om at det er samme gjerningsmann. Samtidig fanger den ensomme radioamatøren Karl inn skremmende meldinger som knytter ham til begge de drepte kvinnene, selv om han ikke kjente noen av dem. Nysgjerrigheten får han til å sette i gang farlige undersøkelser på egen hånd. Det viser seg at Karl har noen familiehemmeligheter han prøver å finne ut av.

Den uerfarne politimannen Huldar får ansvaret for etterforskningen av drapene. Han mangler konkrete spor, og saken kompliseres ytterligere ved at han har løyet om seg selv for psykologen Frøya, som bistår jenta som var til stede da moren blir drept. Huldar er ung og urutinert, og han undrer seg over hvorfor saken havnet hos ham. Når rettsmedisineren også advarer ham mot ugler i mosen, bekrefter det Huldars  litt ugne følelse.

Noen få ganger øynet jeg hva som måtte komme, men løsningen på hvem som var morderen greide forfatteren å holde skult helt til slutt. Som i Nesbøs bøker om Harry Hole, ble jeg glad i Huldar, og jeg kan godt tenke meg en fortsettelse hvor jeg får vite hvordan det går med han på jobben og i kjærlighetslivet.

Les gjerne De uønskede og Dødsskipet fra forfatterens forrige serie. De bøkene er «mer islandske». Der får du skildringer av islandsk vær, natur og ensomhet - noe som gir deg en creepy og overnaturlig uhyggestemning.

God krimpåske!


Anbefalt av Tone Thorsen Stræte, Tynset bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar