mandag 28. desember 2015

Lett å lese, lett å like

Skjebnedansen av Lucy Foley

Etter omslaget og tittelen å dømme, var ikke dette boken for meg. Men sånn er nå trenden i forlagsbransjen nå om dagen; søte omslag  som ikke nødvendig vis inneholder en like søt historie.
Det som gjorde utslaget for meg, var at på vaskeseddelen sto det et ord som skilte seg ut: Korsika.  Mer skulle det ikke til før jeg ga boka en sjanse likevel.  Og det angrer jeg ikke på.

Dette er en historie som veksler i tid. Bokas nåtid er 1986. Kate er en ung fotograf som arver et tegnet portrett av bestemoren, Alice.  En bestemor hun aldri har kjent. Portrettet er fra 1928 og bestemoren omtales som «En venn av kunstneren».  Vennen er Thomas Stafford, en barndomsvenn av Alice.  Kate får vite at bestemoren ga fra seg hennes mor som spedbarn. Kate begynner å grave i historien. Det viser seg at Thomas Stafford i dag er en velkjent kunstner, men han viser seg sjeldent offentlig. Han lever et tilbaketrukket liv på Korsika. Mot alle odds sier han seg villig til å treffe Kate. Og fram kommer en familiehistorie hun ikke ante noen ting om. En dramatisk historie som spenner fra 1913, gjennom to verdenskriger og videre mot hennes egen samtid.
Dette er Lucy Foleys debut. Mottagelsene har vært meget gode, og boka har blitt omtalt som storslått, fengslende og velskrevet til fingerspissene. Jeg vi si at den er lett å lese, og lett å like. Den som liker bøkene til Victoria Hislop og Kate Morton, vil simpelt enn elske denne.
Anbefalt av Ellen Vibeke Solli Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar