torsdag 1. oktober 2015

En ufrivillig god mann - ved navn Ove

En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

Noen ganger er en bok annerledes enn man tror.

Det har de siste årene kommet en bølge av svenske humorbøker. Hovedpersonene er ofte eldre personer, gjerne litt eksentriske, prinsippfaste og med skråblikk på verden. Det er bøker til å humre av. «En mann ved navn Ove» føyer seg inn i denne trenden, men den er kanskje også noe mer?

Jeg lurte litt da jeg leste de første sidene. Ove blir introdusert, og for meg lå assosiasjonene til Narvestad, formannen i Borettslaget, veldig nær. Jeg må innrømme at jeg tenkte at denne personen hadde da usannsynlig mange usympatiske trekk. Men forfatteren makter på en elegant måte å vende det usympatiske til sympati. Det er sagt om boka at «Ove kryper inn under huden din», og det er akkurat det som skjer. 

Boka handler om vår tid, hverdager, livet og døden i all sin enkelhet og all sin sammensatthet. Man humrer underveis, og jammen kommer det noen tårer i øyekroken mot slutten. Hvorfor? Ja, det må man lese boka for å finne ut av.

Jeg hørte boka som lydbok, noe som anbefales. Det er Trond Brænne som leser. Dessverre døde han før boka var ferdig innlest, men Kim Haugen fullfører innlesingen glimrende. Omstendighetene rundt innlesingen gir både boka og leseopplevelsen en ekstra dimensjon.

Anbefales av Ellen Lie, Tynset bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar