torsdag 29. oktober 2015

Å elske en far!




Hvordan elske en far - og overleve. Av Vetle Lid Larssen.
 
«Det er natt. Det pissregner på Frogner. Jeg skal akkurat gå å legge meg. Da får jeg øye på en skikkelse nede i gaten mot Bygdøy allè; lett sammenkrøket, målrettet marsjerende med litt for lange skritt oppover fortauet, kledd i noen underlige filler, med en sykkelkjetting rundt halsen og en lang neverlur under armen. Det er min far.»

Slik starter historien som Vetle Lid Larssen har skrevet om sin far, Lars Andreas Larssen. I boka forteller han om faren og skuespilleren som får Alzheimers sykdom og sakte viskes ut. Historien er både tragisk og humoristisk. Selv om emnet er alvorlig leste jeg hele boka med et smil om munnen, for Vetle Lid Larsen kan virkelig skrive! Denne boka inneholder mye: Her får du en biografi om Lars Andreas Larssen, en selvbiografi om Vetle Lid Larssen, et innblikk i hvordan det kan føles når din egen far plutselig blir svakere enn deg selv, og en utrolig god og underholdende roman. Da jeg hadde lest ferdig denne boka gjorde jeg noe jeg sjelden pleier å gjøre; jeg snudde den om, og begynte å lese den på nytt!

Boka finnes også som lydbok lest av forfatteren selv.

 Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar