torsdag 3. september 2015

Vakkert og vemodig


I «Bli hvis du kan. Reis hvis du må» møter vi de tre barndomskameratene Tarjei, Trygve og Kristian som beslutter å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan, men som blir drept av en veibombe og aldri kommer hjem til sine egne igjen. Historien følges opp av bøkene «Alle vil hjem. Ingen vil tilbake», og «Det finnes ingen helhet.»

Disse bøkene gikk rett i hjertet på meg. Kanskje det var fordi jeg kjenner meg igjen i bygdesamfunnet Flatland beskriver? Eller kanskje det var fordi historien først og fremst ikke handler om de tre guttene som ble borte, men om alle de står tilbake med sorgen, savnet og skyldfølelsen? Hvor forferdelig det er å se de du er glad i ha det så vondt, men ikke klare å hjelpe. Jeg ble så glad i personene i bøkene at jeg ikke klarte ikke å legge de fra meg. Selv om de to siste bøkene med fordel kunne vært samlet i ei bok, leste jeg alle tre på ei drøy helg. Dårlig kone og mor? Ja. Dårlig husmor? Definitivt. Men det var verdt det.

Fortellingen er politisk på samme måte som den er vakker, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den passer til både ungdom og voksne, kvinner og menn.
 

Anbefalt av Oddveig Kværnes Bakkom, Rendalen bibliotek.

 

1 kommentar:

  1. Det begynner å bli ei stund siden jeg leste første boka i denne trilogien, men jeg likte den godt og den gjorde dypt inntrykk. De andre to står på hylla, klarte til å bli lest, men jeg har rett og slett ikke fått somlet meg til det.

    Signerer med dette tipset fra Bakkom.

    SvarSlett