torsdag 24. september 2015

«Jeg er en skiløper» av Siri Broch Johansen.


Når jeg begynte å lese denne ungdomsroman, hadde jeg aldri forestilt meg at jeg blir så berørt av denne boka.

Språket er lyrisk og typisk for enhver ungdom, så den kan leses lett. Fine samiske navn, beskrivelser av plasser gjør boka «lokal» og nær og vakker. 

3 gutter som blir forvandlet gjennom sitt vennskap til individer med egne interesser, følelser fører oss i verden som forandrer våre forestillinger om hvordan er det å bli voksen.

Boka gir sterkt inntrykk av å være en del av livet til hovedperson, det er viktig «å leve» og oppleve alt fra søskenkrangel til første forelskelse.

Jeg var trist og overrasket på hvordan boka avsluttes, Siri Broch Johansen har et spesielt evne å overraske leseren. Jeg anbefaler boka først og fremst for ungdom men likedan for foreldre for å se hvor vakkersjel er våre ungdom, hvor mye kjærlighet de har i seg.

Anbefalt av Marina Pettersen, Folldal bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar