torsdag 12. februar 2015

Mordet på «Godheten selv»


"Skjulte liv" av Louise Penny

 Jeg bare må trekke fram en bok vi hadde med på formidligs-turneen vår i fjor.  Med Louise Pennys "Skjulte liv", har nok en kriminalforfatter fått plass i min favorittstall. Selv om boka har blitt omtalt som en "Feelgood-krim", synes jeg den er velskrevet, menneskelig, utfordrende, skummel og til og med litt morsom. Den har gode karakterer og et godt plot.
Vi skal til lille idylliske Three Pines. En engelsktalende småby midt i den fransktalende delen av Canada. En småby med sjel og befolket av sterke personligheter samt en dame som omtales som "godheten selv". En pensjonert lærerinne ved navn Jane Neal. En morgen blir hun funnet i skogen, drept av en jaktpil. Politiet fra Sûreté du Québec rykker inn med førstebetjent Armand Gamache i spissen. Gamache er av den stødige, resonerende, omsorgsfulle og fintfølende slaget. En menneskekjenner med en observasjonsevne som det er en fryd å lese om. I starten tror de fleste at dette er en jaktulykke, men Gamache forstår og vet at alle paradis har en slange. Og slanger kan ta mange former. Spørsmålet blir? Hvem har myrdet «Godheten selv?»
En uheldig jeger?  En sjalu venn? Noen pøbler? En frittalende og provoserende venninne? En grisk niese? Og ikke minst, kan et annet dødsfall like før også være et drap?
Denne boka tar på en positiv måte kriminalsjangeren tilbake til basic. Vi blir godt kjent med politistaben uten at det tar fokus fra etterforskningen. Det stilles intelligente spørsmål og betraktningene og referansene det, gir løfter fortellingen til nye høyder. Jeg synes at boken ikke har et kjedelig minutt og er en fryd å lese! Jeg liker at boka er klassisk, jeg liker miljøskildringene, jeg liker karakterene, jeg liker Gamache. Jeg kunne ha bodd i Three Pines. Jeg kunne ha omgåttes disse menneskene.
Historien når inn til meg. Det er det jammen ikke mye krim som gjør. Man blander den ene sammen med den andre. Mange bøker gir deg heller en krimoverdose med blod og gørr, også mister man litt troen på et bedre samfunn. Denne skiller seg ut i mengden og roer ting ned.
Anbefalt av Ellen Vibeke Solli Nygjelten, Tolga bibliotek








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar