torsdag 8. januar 2015

En bransjeklassiker!

"Vi ses i morgen" av Tore Renberg

For de som kjenner til Renberg fra før, er det første som må sies at dette ikke er en Jarle Klepp roman. Dette er første boken i serien om «Hillevågsgjengen». Det er foreløpig kommet to bøker om Jani, Rudi og Cecilie som havnet på skråplanet på 80-tallet og siden har blitt der.

Pål Fagerland, alenepappa til to døtre har dratt på seg spillegjeld og trenger en million raskt! Han tar kontakt med Rudi og muligheten for en bransjeklassiker åpner seg. Vi treffer også den kristne jenta Sandra som er håpløst forelsket i det utrolig vakre problembarnet Daniel William. I tillegg følger vi Fagerlands døtre, en døv jente ved navn Veronika, samt den gærne koreaneren som sitter fengslet på Åna.

Hva er en bransjeklassiker? Det må du lese boka for å finne ut. Hva binder disse karakterene sammen? Det må du lese boka for å finne ut. Hva skjer når du blir forlatt 13-14 år gammel og din kriminelle løpebane begynner med å leie ut din egen søster til andre ungdommer? Det må du lese boka for å finne ut. Eller høre den på lydbok! jeg synes Renberg leser sin egen bok på en fantastisk måte og gir karakterene en stavangerdialekt som i alle fall ikke jeg kan «lese» meg til.

Boka er stor og kapitlene ses gjennom øynene til de forskjellige karakterene i boken, noe som gjør at vi blir godt kjent med alle. Min personlige favoritt er Rudi, som er en sitatmaskin uten sidestykke og som for lengst burde ha vært utredet for en eller annen diagnose. Avslutter med en monolog fra Rudi som foregår de få skrittene det tar å gå ned i kjelleren for å hente et brekkjern:

«Shit, vi har det virkelig rotete her nede, dugnad nå! Hey, Chessie? Spyr du? ble det for mye kaffe og stake? Kjente du eggstokkene i halsen? He he! Hyggelig … Pål, Pål … Skal gi deg hyggelig, jeg. Hold deg til Rudi, du, så skal det bli hyggelig, ja. Fy faen, vi trenger virkelig å rydde i dette huset. Nei du, jeg likte han der Pål, to døtre og et dameproblem, en bransjeklassiker kommer seilende. L.O.V.E., all i need is my love machine! Gulvlister, kom til pappa. Spyr du? He he! Bare ring Doktor P. Ikk! sa jeg at jeg skal møte ham i kveld igjen? Sa jeg det? Jani? Sa jeg det? Jani? Ligger ikke kubeinet her nede et sted? Kube- … ingen problem! Fant det! Kukbeinet! Det lå under finlandshettene!» s. 208.


Anbefalt av Torstein Aasbrenn, Alvdal bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar