torsdag 23. oktober 2014

En av de aller fineste, varmeste og kjæreste bøkene jeg har

Ny i jobben og ny i bokanmelderskriveprosessen. Så hva kan jeg anbefale som er superbra og som må leses av alle?
Jeg er jo subjektiv og kan bare anbefale det jeg liker selv.

Så hvilke forfattere har betydd noe for meg, gjennom mer enn 40 år?
Jo…Vestly, Prøysen, Hagerup, Moren Vesaas, Bjerke, Ambjørnsen, Sandemo, Verne, Stevenson, Ibsen, Shakespeare, Allende, Marquez, Jansson, Horst, Michelet, R.R. Martin og… og… og… Det er en uendelig rekke.

Men den boka som jeg er like glad i dag som da den kom ut for mer enn 30 år siden er Astrid Lindgrens aller siste roman: Ronja Røverdatter.

Jeg leste den første gang i 1981, da den kom og uendelig mange ganger i alle årene etterpå.

Da filmen kom i 84, så jeg den to ganger på kino, og å gå på kino to ganger på en uke var en helt uhørt sløsing med penger, og i tilegg å se samme film var på grensen til galskap.

Jeg elsket Ronja og Birk, og Mattis sin grenseløse og vanskelige kjærlighet til sin ville datter.

Det var den siste filmen jeg så før jeg reiste til Usa, i 1995 for å være au-pair i et år.
Jeg fant en engelsk oversettelse på biblioteket i Edina, Minneapolis, som jeg begynte å lese for guttene. Dessverre var de for små og fikk mareritt av grådvergene.

Om du ikke har lest den, eller glemt hva den handler om. Her er et kort sammendrag:

En mørk natt med buldrende torden og skrikende villvetter, blir Ronja født i Mattisborgen, samtidig som lynet slår ned og deler borgen i to.
Hun vokser opp med mor Lovis, far Mattis og alle røverne. Som 10åring drar hun ut i Mattisskogen for å lære å passe seg for det som er farlig og takle det som bare virker farlig.
Der treffer hun Birk, sønnen til Mattis erkerival. Han, mor Undis, far Borka og alle deres røvere har flyttet inn Mattisborgen på andre siden av Helvetesgapet.
Så blir det vennskap, sinne, kjærlighet, hat, varme, død, forsoning… alle de store følelsene skrevet i den fine Lindgrenske stilen.

Finn fram pleddet, fyr i ovnen, tenn noen lys og kos deg en kveld eller to, med en varm Romeo og Julie-historie, der ikke alle dør.

Yngvill Sandnes, nyeste (skole)bibliotekaren i Alvdal.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar