torsdag 4. september 2014

Våkn opp min prins


"Hver dag, hver time" av Natasa Dragnic

I sommer tilbrakte jeg en uke i Kroatia. Ingen ferie uten bok og jeg kom tilfeldig vis over en kroatisk forfatter og tenkte at det måtte da passe ekstra bra. Boken ble lagt i bagasjen, og ferden gikk med fly til Split, og videre med buss ned til Makarska. Vel fremme på solsenga nede på stranda, tar jeg fram boka, og ser at forfatteren er født i Split. Så morsomt tenkte jeg. Jeg fløy nettopp til Split. Så begynner jeg å lese. Hovedpersonene er fra Makarska, akkurat der jeg befinner meg. En av karakterene kjøper Hotel Park. Det er nabohotellet mitt! I tillegg går jeg kveldsturer blant bokas klipper og finner en omtalt hule. Snakker om å være spot on. Det er det vi kaller rett bok til rett tid.
Så var det historien da. Luka og Doras liv endres da de møtes i barnehagen.  Luka besvimer av inntrykket Dora gir. Vesle Dora går bort til han. Bøyer seg over han og sier « Du er min Tornerose, bare min, våkn opp, min prins, du er min prins, bare min…»

Det blir ikke den eneste gangen Dora kommer til å uttale disse ordene. Luka og Dora blir som erteris i årene som kommer. De leker på Makarskas klipper og barndommen er lykkelig. Deres verden faller i grus da Dora flytter til Paris.
Men livet går videre. Dora blir skuespiller, og Luka forblir i Makarska, og lever ut drømmen som kunstmaler. Mange år senere skal Luka til Paris for å holde en utstilling der, og treffer tilfeldig Dora. Og det blir som det blir. Gamle følelser kommer til overflaten. De hører sammen, men forstår at de aldri kan bli lykkelig sammen. Luka vender tilbake til hjemlandet stifter familie der. I årene som kommer vil dere veier krysses, igjen og igjen. Og fortiden innhenter dem.
Det er noe Romeo og Julie-aktig over historien.  Visst er det kjærlighet det handler om. Den altoppslukende og rørende versjonen. Men her blir det ingen dans på røde roser. Og det er ingen rosenrøde skyer i sikte. Det er likefremme og harde realiteter som etter hvert dukker opp i historien og gjør den spennende for leseren. For prinsen, hvor våken er han egentlig, når alt kommer til alt? Boka er oversatt til 30 språk og det er forfatterens første bok.
Anbefalt av Ellen Vibeke Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar