torsdag 25. september 2014

Reising er jo egentlig opphevelsen av hverdagen


Carsten Jensen: 
Jeg har sett verden begynne
Jeg har hørt et stjerneskudd

Jeg er svak for faglitteratur - og da gjerne gode reiseskildringer. Da sier det seg selv at jeg er svak for den danske forfatteren, journalisten og samfunnsdebattanten Carsten Jensen. Han har blitt tildelt en rekke priser og ble i 1998 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for Jeg har sett verden begynne og Jeg har hørt et stjerneskudd. Bøkene har blitt klassikere innen reiselitteraturen.

Carsten jensen brøt opp fra Danmark en råkald januardag på slutten av 1990-tallet for å reise alene jorden rundt.  I Jeg har sett verden begynne, reiser han gjennom det tidligere Sovjetunionen, via Kina, Kambodsja, Vietnam og Hongkong – før han, i Jeg har hørt et stjerneskudd,   fortsetter over Stillehavet. I bind to går reisen innom Papua Ny-Guinea, videre over Stillehavet til Chile, Bolivia og Peru.

Underveis møter han en rekke menneskeskjebner som blir levende portrettert. Du kan glede deg til å lese om 29-årige Jevgenij, som er en desperat leder for en gruppe militante kosakker - og jeg vil også trekke fram forfatterens opplevelser fra den transsibirske jernbane.

Reisen til Peru bringer oss til inkaenes hovedstad Cuzco. Det er spennende å lese Jensens observasjoner og refleksjoner over livet i dagens Cuzco – og det er også interessant å høre hvordan conquistadorene i 1532 drepte Manco Inca og beleiret byen.

Portrett fra Forlaget Press
Med sitt sterke samfunnsengasjement tar Carsten Jensen deg med ut i verden.  Bøkene byr på historiske
tilbakeblikk, men er også  en  mental reise med refleksjon over den tida og verden vi lever i – og hvordan vi lever den!

Jeg er svak for Carsten Jensen og gleder meg til å lese årets bok som er skrevet sammen med Anders Sømme Hammer: «Alt dette kunne vært unngått»; en reise gjennom Afghanistan.

Anbefalt av Tone Thorsen Stræte, Tynset bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar