torsdag 31. juli 2014

Ingen kan komme og anklage meg for ikke å satse på kjærligheten

”Vil ikke reise, kan ikke bli” av Helene Guåker.

Helene Guåker har igjen kommet med en roman som får deg til å forstå menneskene rundt deg bedre, og da først og fremst de unge som er i starten av sitt voksenliv i dag. Denne gangen tar hun opp et vanskelig tema, vold i parforholdet. Jeg håper at mange vil lese boka, og bli noe klokere på dette temaet. Det er vanskelig å forstå at noen fortsetter og være sammen med en som behandler kjæresten på den måten K behandler Emma. Utover i boka diskuterer hun dette med seg sjøl. Hvorfor ble jeg i tre år? Hvorfor lot jeg han behandle meg sånn både fysisk og verbalt? Hvorfor trodde jeg på han, at feilen lå hos meg? Men som hun sier et sted i boka etter å ha fått flere advarsler når det gjelder K.: "Ingen kan komme og anklage meg for ikke å satse på kjærligheten.”

Jeg tror boka kan få stor betydning blant unge fordi Emma som er 25 år, ser tilbake på noe som har skjedd henne i løpet av de siste tre åra. Når vi blir kjent med henne har hun kommet inn på forfatterstudiet i Bø og har tatt fatt på de første skoledagene med medelever som hun skal bli kjent med. Det er ikke så enkelt med den ballasten hun har med seg. Det har gått åtte måneder siden hun klarte å bryte med K og det har ikke vært enkelt, han prøver stadig å komme i kontakt med henne. Grunnen til at han bare omtales som K er at hun har store problemer med å si navnet hans. Hun har skjønt at hun må ha faglig hjelp med alle tankene hun strever med og i desember får hun time hos psykolog på Hamar.

I løpet av to måneder går det bedre, og helt på slutten av behandlingen greier hun å si navnet Knut til psykologen. Men året i Bø blir ikke så enkelt, hun synes det er vanskelig å forholde seg til medelevene, og hvordan skal hun kunne stole på en av hankjønn. Hun har begynt å skrive på en roman og den som har lest debutromanen til Guåker, ”Kjør”, vil antagelig som meg trekke en parallell mellom det manuskriptet som Emma skriver på og den boka. Manuset blir etter hvert sendt inn til et stort forlag og får positiv respons. Etter flere runder med omskrivninger av manus er forlaget fornøyd og boka skal utgis. Da har Emma flyttet til Oslo og tross fortsatt mange motbakker blir kanskje livet lettere etter hvert. Boka er en jordnær, farlig og frisk roman. Mørk og lys på samme tid. Min oppfordringen til deg, les boka!

Anbefalt av Britt Steien Rasmussen, Alvdal bibliotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar