torsdag 19. desember 2013

Vakker forside og god bok

Noen ganger låner jeg ei bok fordi jeg liker forsida.  Når jeg fikk øye på "Fugletribunalet" av Agnes Ravatn i hylla, var det omslaget med de to fuglene som først kalte på oppmerksomheten. Så vakkert, så "rent" og velproposjonert!  Så kom jeg på at Ravatn er en av de unge, lovende norske forfatterne (f. 1983). Hun fikk mye ros for debutboka si, "Veke 53", som kom for noen år siden.  Dermed ble "Fugletribunalet" med hjem.Det angret jeg ikke på.

Jeg går fortsatt og tenker på de to hovedpersonene i "Fugletribunalet", Allis Hagtorn og Sigurd Bagge.  De er begge skadeskutte på et vis, begge har skyld å bære på, begge hegner om mørke hemmeligheter. De framstår som ganske sære begge to, men Agnes Ravatn skildrer dem med varme. liv og humor. Vi får sympati for dem, håper de skal finne ut av ting og ikke minst finne fram til hverandre.


Alllis flykter fra byen etter en sexskandale der hun og selveste kringkastingssjefen er involvert. Hun vil gjemme seg bort, og søker arbeid som en slags kombinert gartner og hushjelp hos Sigurd Bagge.  Langsomt blir de kjent med hverandre, og gradvis, som i et Ibsendrama, avsløres hemmelighetene deres. Jeg er imponert over måten Ravatn gjør dette på, det er godt håndverk, og hun skriver i tillegg et svært vakkert og enkelt nynorsk. Dette er også tidvis ei bok om hage og naturopplevelser, om sjø og fisk, matlaging og vin. Det er heller ingen ulempe!


Var det noen som sa at de aldri leser nynorsk?  Gi denne boka en sjanse, jeg garanterer at du ganske kjapt glemmer hvilken språkform boka er skrevet på.

                                                                                                           Inger Marie Bergene




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar