torsdag 7. november 2013

Gavene vi husker




Lister over hvilke julegaver barna fikk fra slekt og venner, ei tilsvarende liste over hva vi sjøl ga til onkel Andreas og tante Petra og alle de andre - joda, jeg har sjøl skrevet slike i mange år.  Og i likhet med forfatteren har jeg ei gammel mor som begynner å skrante. Det er kanskje derfor Cecilie Engers bok "Mors gaver" berører meg så mye som den gjør.  

Da Enger skulle rydde i barndomshjemmet etter at moren hadde kommet på sjukehjem, fant hun mye som vekket minner.  Men listene som moren sirlig hadde skrevet hver jul over gaver gitt og gaver fått, de opptok henne langt mer enn porselensfigurer og gamle tallerkner.  De ble utgangspunktet for denne boka, som på mange måter er historien om Cecilie Engers egen familie.  

Gjennom gavene husker hun onkler og tanter, far og bror, og ikke minst sin egen mor. Minnene blir klarere, får farge. Det var moren som sto for julegavene, som tenkte nøye gjennom hva hver enkelt skulle få, som skrev gavelister hver jul, og som var spent på reaksjonene hos mottakeren.  Det lå mye omsorg i valget av gaver, men også usikkerhet og tvil. Ville mottakeren bli fornøyd?  

Cecilie Enger forteller parallelt en annen historie, som hører til i nåtida. Moren hennes flytter på sjukehjem fordi hukommelsen svikter.  Hun mister etter hvert både minnene og personligheten sin. Det blir nesten slik at dattera gjennom boka tar vare på morens minner. Men det  blir likevel aldri sentimentalt, og det er en stor styrke ved boka, synes jeg.  "Mors gaver" er dessuten velskrevet, Cecilie Enger er en dyktig forfatter.  

Jeg tror ikke jeg har kastet gavelistene mine jeg heller.  De finnes nok et eller annet sted i rotet mitt.  Kanskje noen vil finne dem en gang og finne glede i å lese dem?  Et godt argument for ikke å være altfor ivrig med rydd og kast....                                                                                                                  
                                                                           Inger Marie Bergene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar