onsdag 14. august 2013

Noveller som kjennes i hjertet og magen

Ingvild H. Rishøi: "Historien om fru Berg"

Jeg er vanligvis ingen fan av noveller - jeg vil alltid vite mer om dem jeg leser om enn det ei snau novelle kan gi meg.  Det var derfor "mot normalt" at Ingvild H. Rishøis tynne flis av ei bok kom i min eie.  I bokhandelen sto den utstilt med en varm anbefaling fra en av de ansatte, og attpåtil fortalte dama ved kassaapparatet at novellesamlingen var en av favorittene hennes.  Jeg skulle skrive bokomtale og hadde dårlig tid, så jeg tenkte som så at ei så tynn bok var rask å komme gjennom...

Det var den forsåvidt, men den var slett ingen lettvekter, den satte seg både i hjerte og mage. Fem noveller, som på sett og vis hører i hop, i alle fall noen av dem.  Vi møter i flere av dem barn og ungdom som er kommet i vanskelige situasjoner, som har behov for omsorg, men som likevel har en egen styrke i seg. Det er de små i samfunnet Rishøi forteller om, og det er ingen tvil om hvor sympatien hennes ligger.  Språket er enkelt, med dagligdagse ord, men hun bruker det på en slik måte at leseren blir trukket stadig nærmere, det blir intenst og medrivende.  Men aldri sentimentalt!

Ingvild H. Rishøi debuterte med novellesamlingen "La stå" i 2007. I tillegg har hun skrevet barnebøker, blant annet bildeboka "Unbrakomonsteret", som handler om hvordan det er på IKEA om natta.  Her kommer forfatterens sans for humor mer direkte fram enn i novellesamlingene.  Anbefales den også!

Anbefalt av Inger Marie Bergene, Rendalen bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar