mandag 5. august 2013

Mørk, sær og spennende

"Miss Peregrines home for peculiar children" av Ransom Riggs 
Miss Peregrines home for peculiar children – tittelen på boka i seg selv er jo genial! Den trigget virkelig nysgjerrigheten min, og jeg måtte rett og slett laste ned en sample på denne boka. Og da greide jeg ikke å slutte, så lastet så klart ned hele:-).
Jacob Portman vokser opp i Florida med sin bestefars historier om en øy i Wales. En øy for “peculiar children”, usedvanlige barn. En øy der det alltid var sol, varm, latter og lek. Og trygghet. Innimellom glimter bestefaren til og snakker om monstrene han er redd for, og forteller om jakten på dem. Jacob og resten av familien tolker imidlertid dette som forvirring etter krigens dager, og at han mener nazister når han sier monstre.
En sommerkveld blir tenåringen Jacob oppringt av bestefaren, som nå er svært gammel, noe dement, men virker enda mer forstyrret enn vanlig. Jacob og kameraten Rick drar dit, og finner huset endevendt. I skogen bak huset finner Jacob bestefaren døende, og han hvisker noen siste ord til Jacob. De skal jeg ikke røpe her – men i alle fall. De leder til en fantastisk reise til Wales, og en historie jeg aldri har lest maken til.
Boka er nesten som en slags “Alice i eventyrland” for voksne. Jeg kan definitivt se for meg Johnny Depp med en eller annen rolle i denne filmen, og Helena Bonham Carter ville vært en ypperlig Miss Peregrine. Og selv om jeg denne gangen skulle lese ei bok som ikke handlet om krigen, så havnet jeg jammen på 40-tallet denne gangen også:-).

Boka er krydret med fotografier av “Peculiar Children”. Her er en link til en trailer på youtube. 

Anbefalt av Turid Oddløkken, Folldal bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar