mandag 26. august 2013

En viktig påminnelse

"Trylleglasset" av Torborg Nedreaas
Jeg leste "Trylleglasset" av Torborg Nedreaas fredag kveld. Jeg har lest den før, men det er mange år siden og jeg husket kun første kapittel. Boka kretser rundt noen barn i Bergen, og særlig Herdis. Boka er bygd opp slik at hvert kapittel er en novelle i miniformat. Vi får oppleve innsiden av flere av hjemmene, og små dramaer i hverdagen når det gjelder samspill. Men også alvorligere temaer som bortføring, selvmord og sykdom. Først og fremst er boka en viktig påminner om at vi aldri vet hva som foregår bak lukkede dører, og at fasaden du møter utad ikke alltid stemmer. Og at med mindre vi har prøvd andres sko (det vil si aldri) har vi ingen rett til å dømme. Nå gleder jeg meg til å lese de to neste bøkene om Herdis, "Musikk fra en blå brønn" og "Ved neste nymåne". 
Anbefalt av Turid Oddløkken, Folldal Bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar