torsdag 11. juli 2013

Relikvier på avveie

"Bak klostermurene" av Núria Esonellà

Forventningene er store når man begynner på en bok som er kåret til Spanias beste historiske roman, samtidig som man har "Havets Katedral" og "Vindens skygge" som referanser.
Vi skal til det mektige benedikterklosteret Sant Pere de Rodes i Katalonia, på 1100-tallet, et valfartssted for pilegrimer på vei til Santiago de Compostela, Roma eller Det hellige land. Billedhuggeren Peire skal bygge en portal til klosterets kirke. Trellen Blai, som er en foreldreløs gutt med en stor skam på sine skuldre, blir etter hvert Piers læregutt. Blai, eller Fuglen som han kalles, forelsker seg i mesternes datter, som igjen er lovet bort til visegrevens sønn. Vi følger Fuglens kamp under brutale forhold. Da klosterets relikvier etter apostelen Peter forsvinner, åpner det seg muligheter for gutten. Det er intriger blant geistlige og grever, overhengende fare for krig og det hele krones med drap i intrigenes navn. Romanen bygger på historiske personer og hendelser, og klosteret
Sant Pere de Rodes er i dag en stor turistattraksjon.

For meg er dette en roman som tok seg opp. Vi kastes inn i en historisk tid med en mengde aktører med til dels like navn. Far og sønn kan hete det samme. Jeg brukte litt tid på å sortere mennesker og steder, og tenkte i mitt stille sinn at denne boka egner seg best på ferie når man har mer tid og ro til å lese mer om gangen. Men da brikkene falt på plass, og kunne jeg konsentrere meg om historien, likte jeg bok mer og mer. Jeg ble nysgjerrig Fuglens skjebne, på fosterfaren Sebastiá, munkene, kvinnenes vilkår, maktkampen i samfunnet og geografien i området. Forfatteren jobber hardt med alle historiske hendelser, kanskje så hardt at boka kan blir krevende for noen lesere. En noe åpen slutt, da historien i og for seg fortsetter, kan gjøre at noen triller færre øyne på terningen. Men jeg synes tidsbildet er godt.
Boka har ikke samme nerve som Havets
katedral, men for den som er interessert i spansk middelalder er det mye å hente.
Anbefalt av Ellen Vibeke Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar