torsdag 6. juni 2013

Velg godhet

Mirakel av R.J. Palacio

En av de fineste fyrene jeg har møtt i det siste heter August «Auggie» Pullmann. Han er ti år gammel, smart, morsom, New York-gutt, Star Wars-fan, lillebror, kompis, operert tjuesju ganger - han er et mirakel. «Jeg skal ikke beskrive hvordan jeg ser ut. Uansett hva du tenker, er det sannsynligvis verre.»

En genfeil har gitt August et deformert ansikt, og det er vanskelig for folk som ikke kjenner han å reagere «normalt» når de ser han. Han har alltid hatt hjemmeundervisning, men nå er tiden inne for å starte på en vanlig skole. Om enn bare de andre barna kunne behandle han som en normal 10-åring!

Rektoren har på forhånd plukket ut tre kjekke elever som skal ta seg ekstra av August den første tiden på skolen. Likevel er det ikke til å unngå at mange av elevene på skolen tar lange omveier når de møter han, eller smugtitter på han når de tror han ikke ser - og når noen av de utvalgte elevene viser seg å ikke være så «kjekke og greie» som rektoren trodde, er det godt at det også finnes elever som på helt eget initiativ velger August som sin venn.

Historien om Augusts første skoleår blir fortalt av ulike personer, men alltid fra et barns synsvinkel: August selv, søsteren Via, vennen Jack og noe andre. På denne måten får vi innblikk i saker og ting som ikke alltid er synlig for de voksne, som mobbing i form av utfrysing, allianser og koder.

Forfatteren, som debuterer med denne romanen, har selv uttalt at hun ønsket å skrive om godhet: betydningen av godhet i verden, hvordan vi, gjennom små tilfeldige gode gjerninger kan forandre verden til noe bedre. Boken blir brukt som en ressurs i en antimobbekampanje, hvor flere tusen amerikanske skolebarn har skrevet under på et høytidelig løfte om å velge å være snill, inspirert av de gode (og de ikke så gode) personlighetene i fortellingen om «Auggie».

Nedenfor kan du se forfatteren selv lese et kapittel fra boken, som herved anbefales for alle lånere fra ca ni år og oppover!




Anbefalt av Anne Thoresen, skolebibliotekar Alvdal

2 kommentarer:

  1. Denne boka ble jeg nysgjerrig på! Nå har jeg sittet og lest igjennom en haug med boktips dere har kommet med, og leselista blir bare lengre og lengre :-) Dere skriver godt og interessant!

    Mvh Amund fra fylkesbiblioteket

    SvarSlett
  2. JePPS! En soleklar favoritt denne våren for meg også: tar meg sjøl i å si sånn "hvis du kan velge mellom å ha rett og å være snill, velg snill" til alle rundt meg : nydelig og rørende sak. :)

    SvarSlett