tirsdag 18. juni 2013

Hverdagsrealisme i tegneserieform

«Neste gang blir alt riktig» av Lena Ask
Utgivelsen av seriøse tegneserier for voksne øker. Både «Drageløperen» og «Dracula» har for lengst funnet sin plass i samme hyllene som Asterix og Billy.
Som barn hadde jeg et stort konsum av Donald. Hvert nytt Donald-blad ble møtt med stor entusiasme. En venninne i nabolaget hadde til og med Donald-blader samlet i permer. Det var lykke å sitte hos henne å lese i disse permene. Etter hvert tok Sølvpilen over 1. plassen som tegneseriehelt.  For et barn var Sølvpilen, Falk, Månestråle og ikke minst pumaen Tinkas verden fylt av fasinasjon. Etter det dalte lesingen av tegneserier kraftig til kun en og annen stripe av Nemi, Hårek, Pusur eller Pondus.
Derfor overrasket jeg meg selv da jeg her om dagen begynte å lese i Lene Asks nye tegneserieroman «Neste gang blir alt riktig». Jeg leste den ut med en gang – og likte den.

Temaet i boka er det kompliserte forholdet mellom mor og datter. Foreldrene er gamle og faren dør. Datteren har flytta til byen. Hun er singel og forventingene til å komme hjem, gifte seg med nabogutten og drive gårdsbruk er stort. Det er jordnært og evig aktuelt. Tegningene er naivistiske og uttrykksfulle. Historien engasjerer i sin uttrykksfulle enkelhet. Ask har fått Kulturdepartementets tegneseriepris for boka.  Juryen sier om prisvinneren:

"Ask har et godt dramaturgisk grep om fortellingen og beskriver mennesker med stor troverdighet. Med en naivistisk strek og en bevisst fargeholdning beveger hun seg uanstrengt mellom livets små og store spørsmål. En stillferdig fortelleteknikk gir rom for ettertanke og refleksjon."
Jeg avslutter med å si: - Legg merke til gardinene!

Anbefalt av Ellen Vibeke Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar