torsdag 30. mai 2013

Kan du høre et hjerte slå?

«Kunsten å høre hjerteslag»
av Jan-Philipp Sendker

Hvor godt kjenner du dine foreldres fortid? Begynte deres liv for deg da du ble født?  Julia vet ikke noe om de 20 første årene av sin fars liv. Nå er han er en suksessrik advokat. En dag sier han at han drar han til Boston, og forsvinner sporløst.  FBI finner ut at han har reist videre til Asia. Der slutter alle spor. Fire år senere finner familien et kjærlighetsbrev som aldri ble sendt. Et brev som sier noe om farens fortid. Julia drar til farens hjemland Burma for å finne ut hva som skjedde med han. Vel fremme i byen Kalaw treffer hun en mann som sier han har ventet på henne. Mannen forteller Julia farens historie. Det er en historie som opprører henne, men også vil forandre henne for alltid. Faren ble forlatt av sine foreldre. Som barn fikk han en øyesykdom og ble blind. Svekking av en sans skjerper en annen. Dermed utviklet han hørselen. Han kunne høre forskjellen på sommerfuglene og ikke minst, han kunne høre hjerteslag. Så møter han Mi Mi. Jenta med deformerte føtter. Hun kan ikke gå. Han blir hennes føtter og hun blir hans øyne.

Den skjulte fortid er et yndet tema i litteraturen, og mange fortellinger faller i forutsigbarhetens gryte. Det gjør absolutt ikke «Kunsten å høre hjerteslag». Her løftes historien.  Her lar de ting ta tid og det er greit. Historien åpenbarer seg og tar nye vendinger.  Det er lavmælt, men likevel intenst spennende. Det er litterært godt og engasjerende fortalt. Jeg er i Burma når jeg leser.
Jeg skal ikke avsløre mer av handlingen, men jeg kan si at sjeldent har en bok grepet meg så mye. Den er både vakker og grusom. Liv Gade sier at boka må leses sakte. Hvordan er det mulig?  Jeg bare lot meg rive med uten å kunne stoppe å lese. Visst er det en kjærlighetshistorie, langt fra både populærlitteraturens klisjeer og sosialrealismens hardhet. Det er en bok om kulturforskjeller, Burmas historie, og sist men ikke minst, en oppvekstskildring. Les og nyt!
Anbefalt av EllenVibeke Nygjelten, Tolga bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar