mandag 18. mars 2013

“Oppdrag Mottro - jakta på gamle dagar” av Linda Eide

Alle som har sett Linda Eide på TV med “Norsk attraksjon” vil forvente en bestemt stil når de begynner på denne boka. Og den skuffer ikke.


Boka er basert på telefonsamtaler mellom Linda og moren. Tilsynelatende helt normale dagligdagse telefonsamtaler - men det kan det være mye underholdning i. Lindas misjon er altså å finne gamle dager. Med korte telefonsamtaler der hun intervjuer moren om ting fra “før i tida”. Samtalene begynner stort sett likt, med et “Hei, det er meg”, og et “Å, er det deg”. En åpningsreplikk som antagelig mange vil kjenne igjen fra sine egne samtaler med familiemedlemmer.


Jeg gjengir her en kort telefonsamtale som åpner boka:
 
Mottro: Ja?
Linda: Hei, det er meg.
Mottro: Å, er det deg?
Linda: Ja. Er det ok for deg at eg brukar telefonsamtalane våre i ei bok?
Mottro: Tja, det er vel greitt, men eg skjønar ikkje kvifor nokon skulle villa lese ei slik bok.
Linda: Forlaget meiner du gir både notid og fortid ein ny dimensjon.
Mottro: Det er det dummaste eg har høyrt i heile mitt liv.
Linda: Eg sa til forlaget at du kom til å seia noko sånt.
Mottro: Kva sa dei då?
Linda: Dei tykte det passa godt inn.
Mottro: Ja ja. Berre hald meg utanfor så godt du kan.
Linda: Sjølvsagt. Takk. Hada då.
Mottro: Ja, hada då.

Og slik fortsetter det egentlig.

Tema som juling, stress, feite folk, Elvis og strøm belyses sakte men sikkert av Mottro, mens Linda intervjuer og haler svarene fram.Riktig fornøyelig - og er det bare meg, eller blir gode, morsomme bøker ekstra morsomme når de er på nynorsk?



Boka kan leses fra perm til perm, eller du kan lese et kapittel her og der. Gamle og ikke fullt så gamle bilder illustrerer boka.

Anbefalt av Turid Oddløkken, Folldal Bibliotek.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar