torsdag 7. februar 2013

Kate Mortons bøker


Denne gangen lager jeg rett og slett en fellesomtale. Kate Morton har gitt ut fire bøker, og tre av dem er oversatt til norsk. «Tilbake til Riverton», «Den glemte hagen», og «En svunnen tid». Den siste, «The secret keeper», kommer på norsk i år.
Dette er bøker som er nær beslektet med Lucinda Rileys bøker “Orkideens hemmelighet” og “The girl on the cliff”. Bare bedre.

Felles for alle Kate Morton-bøkene er at de veksler mellom nåtid og gamle dager. I “Tilbake til Riverton” møter vi en hushjelp som ser tilbake på 1920- tallet og tiden da hun var hushjelp på Riverton. Gjennom hennes historie blir vi kjent med også herskapet i huset. Denne boka minner faktisk veldig om Tv- serien Downton Abbey! Anbefales for alle andre som også er hekta på den. Dette er den beste boka jeg leste i 2010.

“Den glemte hagen” er min favoritt blant Kate Mortons bøker. Jeg leste den på to dager, rett og slett fordi jeg ikke greide legge den fra meg. Dessuten lønner det seg ikke å miste tråden her, for den veksler mellom 2005, 1975, 1913 og 1904. Og det er et stort persongalleri i alle historiene, som så klart veves sammen til slutt. Historien om forfatterinnen Eliza Makepeace er forresten som tatt rett ut av en Charles Dickens-roman.

“En svunnen tid” er noe mørkere og dystrere enn de to andre. Jeg begynte på den i november 2010, og ga opp. Forsøkte deretter på norsk sommeren 2011, og ga opp igjen. I oktober i år bestemte jeg meg imidlertid for å ta opp igjen tråden der jeg slapp i den engelske utgaven, og pløyde gjennom den. For meg minnet den altfor mye om “Silhuett av en synder” av Leonora Skov, og jeg syntes den ble vel gotisk og mørk. Men hver sin lyst. Her følger vi Edie, som prøver nøste opp i hva moren hennes opplevde under krigen. Deler av handlingen foregår i en borg med en vollgrav rundt, og vi blir kjent med den fiktive barneboka “Muddermannen”.

«The secret keeper» var fullt ut på høyde med de to første, kanskje enda bedre etter min mening. Her er mye av handlingen lagt til 40-tallets London, og boka har sympatiske personer som en gjerne vil lese mer om. Og så har Kate Morton veldig gode dialoger - ikke noe oppstyltede konversasjoner der i gården!

Hvis du ønsker deg en god, tykk bok som du blir helt oppslukt i, så anbefaler jeg en av de to første bøkene til Kate Morton (eller den nyeste når den kommer). Hvis Brönte-søstrene hadde levd i dag, så ville de skrevet noe sånt som dette!

Anbefalt av Turid Oddløkken, Folldal Bibliotek

2 kommentarer:

  1. Flotte lesetips, Turid :) Selv har jeg lest "The Distant Hours" og "The Forgotten Garden" av Morton og jeg likte begge historiene meget godt. Jeg er så glad for at jeg fortsatt har to Morton bøker tilgode å kose meg med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til:-)

      Slett