onsdag 5. desember 2012

5. desember: Mørketid av Michelle Paver

Dette var den nestbeste boka jeg leste i 2011 (Den beste var «Miss Peregrines home for peculiar children»). Jeg leste, eller rettere sagt slukte den, en helg i februar i 2011. Jeg er glad jeg oppdaget den på akkurat det tidspunktet – dette er nemlig ei bok som gjør seg best når det er mørkt ute og en kan fyre i peisen. Med andre ord, en bok som gir litt frysninger på ryggen.

Handlingen utspiller seg på Spitsbergen, på et fiktivt sted ved navn Gruhuken. Tidspunktet er 1937, noe som gjorde meg ekstra fornøyd. Historien ville ikke vært det samme med nåtidens tekniske dingser til hjelp. En britisk ekspedisjon drar til Gruhuken for å overvintre. De får mange råd på veien dit om å holde seg unna, men til Gruhuken skal de. For å gjøre en lang historie kort: grunnet diverse årsaker som sykdom så blir historiens hovedperson etterlatt alene i hytta sammen med trekkhundene for noen uker. Dette er midt i mørketida, og som en kan tenke seg så går dette på sinnet løs. Det hjelper heller ikke at det faktisk foregår mystiske ting der, nettopp av den typen de ble advart om på forhånd. Ensomheten er i alle fall ikke sunn for vår venn, det kan jeg si.Jeg vet ikke riktig hvor mye jeg vil si – vil ikke røpe for mye. Men for de som liker “De dødes tjern”, så anbefaler jeg denne. Jeg synes at bøker som viser hvor mørkt sinnet til mennesker kan være er vel så skumle som de som er fulle av spøkelser, mord, vampyrer og blod (slike bøker leser jeg nemlig ikke så ofte).

Det som er ekstra imponerende er at boka aldri blir kjedelig , selv om den foregår med et svært begrenset persongalleri og på et begrenset område.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=6oSOUtk1tdA
Anbefalt av Turid Oddløkken, Folldal Bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar