mandag 3. desember 2012

3. desember: Kraften av én av Bryce Courtenay


Boken er skrevet av, i følge Juritzen forlag, Australias mestselgende forfatter, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke hadde hørt om ham før jeg leste boka. Etter å ha lest boka skjønner jeg hvorfor den mannen selger bøker. I et par uker i høst lå jeg på 4-5 timer søvn, noe som er litt i minste laget for en familiemann med to barn og full jobb. Men det var det verdt.

Boken handler om gutten Peter. Handlingen er lagt til Sør-Afrika på 30-,40- og 50 tallet. Som femåring blir han sendt på kostskole. Peter har engelsk avstamning, mens de fleste andre ved skolen er boere. Dette skaper problemer for Peter som får en tøff skolehverdag. Boerkrigene ligger fremdeles friskt i minnet. Peter som etter hvert velger å kalle seg Peekay, er god i alt han driver med, hans store mål i livet er å bli verdensmester i weltervekt boksing. Og skal jeg finne noe negativt å sette fingeren på, må det være at hovedpersonen er vel engleaktig. Boksedrømmen blir til når han ser en bokser, som klarer å slå en som er mye større enn seg. Det gir Peekay troen på at det er håp også for han som er så liten og sped.

Boken er blant annet sammenlignet med «Shantaram» av Gregory David Roberts. Det i seg selv er god nok grunn til å lese boken. De som ikke har lest Shantaram, anbefales også å lese denne!
Torstein Aasbrenn, Alvdal bibliotek

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar