fredag 3. desember 2010

Kjør av Helene Guåker


Helene Guåker, er debutant i 2010. Hun kom i mars ut med boka: Kjør.

Først en liten presentasjon av Helene. Hun er 27 år og fra Ringsaker eller rettere sagt fra Nes, bosatt i Oslo. Hun forteller i et intervju om hvorfor hun ble forfatter: – Det var først da jeg ble anklaga for juks på ei novelle i første klasse på videregående at jeg tenkte f... heller, jeg skal jammen meg vise kjerringa (læreren) og lage roman av denne novella. Dette var noe jeg jobba med mer eller mindre de neste åra, og jeg kom inn på forfatterstudiet med det jeg hadde utarbeida. Det å komme inn på studiet gjorde at jeg endelig turte å si høyt at jeg ville bli forfatter. På forfatterstudiet oppsto romanen jeg debuterer med nå i mars.”

I Bokprogrammet på NRK ble forfatteren intervjuet, og hun fortalte om boka, og jeg tenkte da at dette er ikke bok for meg ettersom den handlet om bil og bilkjøring. Men samtidig var jeg nysgjerrig på boka fordi den handlet om et miljø som var helt ukjent for meg og den ble også trukket fram som en moderne bygderoman.

Boka starter med at hovedpersonen Marianne ligger på sjukehuset etter at hun har vært ute for en alvorlig bilulykke. Så får vi vite at det var ikke en hvilken som helst bil hun kræsjet. Det var bilen hun hadde drømt om siden hun var 7 år. Da farens tremenning kom til gards i denne bilen en Chevelle, som jeg etter søk på nettet ble forklart er en type Chevrolet, forelsket hun seg i denne bilen og fikk etter hvert være med på bilstevner og oppleve miljøet. Da hun ble 18 år fikk hun kjøpe bilen.

Der satt jeg plutselig, fasinert av denne Marianne med bildilla. Da jeg la fra meg boka hadde jeg fått en helt annen forståelse for dette med bil og kjøring.
Boka handler om Marianne og hennes vei fram til midt i tjueåra. Med foreldre som forsto lite av datterens interesse for mekking og kjøretøyer. Hun blir bilmekaniker. Sjøl i dag er ikke det en vanlig jobb blant jenter. Vi får være med henne på opp- og nedturer på forelskelsen og kjærlighetens kronglete vei. Og hun skriver på et språk som vi kjenner oss igjen i, hun bruker dialekten sin med ord som åffer, sku og åssen.

Historien, språket og personskildringene gjorde sitt til at jeg leste boka med en god følelse. Nå venter jeg spente på neste bok fra forfatteren. Jeg har nettopp lest på hennes blogg at hun jobber med en ny bok som har fått en foreløpig tittel: Annifrid og Maria. Den skal jeg lese!

Les boka ”Kjør”, å ha noen opplevelsesrike timer sammen med hovedpersonen Marianne.

Anmeldt av Britt på Alvdal bibliotek

Er boka inne på biblioteket: Tynset / Alvdal

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar